Veel gestelde vragen

COVID-19: Verhoogde Hygiënemaatregelen

Aan boord hanteren we verhoogde gezondheids- en veiligheidsmaatregelen in overeenstemming met de aanbevelingen van de lokale gezondheidsautoriteiten en we hebben het wereldwijd erkende 'Save Travel'-label van de World Travel and Tourism Council verworven 

  • Hoewel onze bussen een open bovendek hebben, is het verplicht om een mondmasker te dragen aan boord
  • Desinfecterende handgel of doekjes zijn voorzien op de bus
  • Aan de haltes en op de bus is de social distancing-maatregel van kracht
  • Verhoogde schoonmaakmaatregelen houden in dat de voertuigen dagelijks worden gedesinfecteerd en alle aanraakpunten regelmatig worden gereinigd gedurende de dag
  • Voor alle bestemmingen kan contactloos worden betaald. We vragen klanten echter om hun tickets online aan te kopen.
  • De veiligheidsrichtlijnen en schoonmaakmaatregelen worden in de bus getoond
  • De bestuurders bevinden zich achter hygiënische schermen

Hoe kan ik weten welk soort rondrit het meest geschikt voor me is?

We bieden aan:

Hop-on, hop-off rondritten Maak een rondrit met Tootbus aan boord van de sightseeingbussen om een wonderlijk avontuur te beleven. U ontdekt zo de stad langs een vooraf vastgelegd traject. U kunt op- en afstappen aan eender welke halte om de stad op uw eigen tempo te verkennen.
Aan boord krijgt u informatie via onze vooraf opgenomen audiogidsen of via de app (link om de app te downloaden/info voor BBC: verschil in audio) en themarondleidingen worden geanimeerd door een fysieke gids, die de geheimen van de stad met u zal delen (geschiedenis, cultuur, monumenten en leuke weetjes).

Hoelang is mijn ticket geldig?

Freesale hop-on hop-off rondritten: Tickets kunnen tot 12 maanden na de reserveringsdatum worden gebruikt. Het ticket is geldig vanaf het ogenblik dat het wordt gescand en u kunt het onbeperkt gebruiken tot het verloopt. (de geldigheid in uren vanaf het eerste gebruik is als volgt: 1 dag = 24 uur, 2 dagen = 48 uur, 3 dagen = 72 uur).  tickets voor 2 of 3 dagen moeten tijdens opeenvolgende dagen worden gebruikt.

Wat houdt uw kinderbeleid in?

Kinderen tot 3 jaar reizen gratis, hebben geen ticket nodig en kunnen plaatsnemen op uw schoot. De tarieven voor kinderen zijn van toepassing op kinderen van 4 tot 12 jaar.

Hoe en waar kan ik mijn ticket gebruiken?

De specifiek gebruiksinstructies voor de gereserveerde rondrit, staan vermeld op het ticket. Gelieve deze vooraf te lezen. Hieronder ziet u de algemene instructies om uw ticket te gebruiken:
Als u een hop-on hop-off rondrit hebt gereserveerd, kunt u uw ticket laten scannen en aan eender welke haltes opstappen om de rondrit te beginnen. Bekijk de kaart (voeg link toe). We aanvaarden mobiele tickets. We raden aan om de Tootbus-app te downloaden om makkelijk uw weg en de haltes te vinden en te genieten van onze autonome wandelingen om de stad verder te ontdekken!

Mobiele tickets worden geaccepteerd. Wij raden je aan de Tootbus-app te downloaden om gemakkelijk jouw weg te vinden, de haltes te vinden en te genieten van onze zelfbegeleide wandeltochten om je verder te helpen!

Welke talen zijn er beschikbaar?

Frans | Vlaams | Engels 

Hoe flexibel is jullie annuleringsbeleid? Kan ik mijn reservering wijzigen of annuleren?

Uw wensen zijn onze prioriteit!

Wilt u uw bezoek plannen, maar weet u nog niet wanneer u kunt vertrekken?

Tickets zijn geldig tot 12 maanden vanaf de reserveringsdatum. U kunt dus vandaag met een gerust gemoed reserveren en pas later vertrekken. Zijn uw plannen gewijzigd? U kunt uw ticket nu gratis wijzigen of annuleren, zolang uw ticket geldig is, zonder opgave van reden.

Ik heb mijn e-ticket niet ontvangen. Wat moet ik doen?

U hebt uw tickets op onze website geboekt, maar u heeft ze nog niet ontvangen?

U zou een bevestigingsmail moeten hebben ontvangen op het e-mailadres dat u heeft gebruikt om de tickets te reserveren. Controleer uw spamfilter als u deze e-mail nog niet heeft ontvangen. Als u de bevestigingsmail nog altijd niet hebt ontvangen. Neem contact op met onze klantenservice (link naar het formulier voor de klantenservice) met uw naam en e-mailadres, zodat zij de boeking kunnen lokaliseren en naar u kunnen versturen.

Hoe ziet mijn ticket eruit?

Wanneer u de tickets op onze website reserveert, ontvangt u een bevestigingsmail, met daarin een pass met een reserveringsnummer en een QR-code. De QR-code op het ticket kan aan boord van de bus worden gescand. Uw ticket is geldig vanaf het ogenblik dat het voor het eerst wordt gescand.

Terwijl u de hop-on hop-off service gebruikt, zal uw pass worden gescand telkens wanneer u opstapt. We bevelen ten sterkste aan om uw reservering te importeren in onze mobiele app, zodat u uw ticket altijd op zak hebt. Wanneer u de app heeft gedownload, is het kinderspel om uw pass te importeren: vul gewoon het reserveringsnummer en de naam op uw ticket in.

Mocht u problemen ondervinden bij het importeren van uw pass, kunt u contact opnemen met onze klantenservice voor hulp of naar de dichtstbijzijnde Tootbus-winkel gaan.

Als u uw tickets via een wederverkoper of derde partij heeft aangekocht, kunt u uw pass niet importeren in de Tootbus-app. We raden ten sterkste aan dat u de op het tocket vermelde gebruiksinstructies volgt en of u uw ticket moet afdrukken of niet. Doorgaans zult u het moeten voorleggen aan de busbestuurder wanneer u opstapt.

Hoe kan ik mijn rondrit voorbereiden?

We raden aan dat u het aantal dagen voor uw hop-on hop-off rondrit bepaalt (1 of 2 dagen).

Als u het aantal dagen nog niet zeker weet, kunt u altijd uw reservering wijzigen door de volgende voorwaarden op te volgen.

Voor een optimale ervaring raden we u ten zeerste aan om de Tootbus-app te downloaden. Om uw rondrit voor te bereiden, kunt u uw pass importeren om deze te delen met familie en vrienden.

U kunt het traject dat u gaat nemen raadplegen op de kaart, alsook de dichtstbijzijnde bushalte ten opzichte van waar u zich bevindt. Als extraatje zult u de audio-informatie alvast vooraf kunnen beluisteren.

We hebben aan alles gedacht: hoofdtelefoons zijn gratis ter beschikking aan boord van de bussen. U kunt natuurlijk ook uw eigen hoofdtelefoon meebrengen als deze een jackplug heeft.

Is er wifi aan boord?

Wifi is gratis beschikbaar op bussen met een wifi-logo. Voor een complete ervaring vragen we u om onze app te downloaden om uw weg makkelijk te vinden, toegang tot de trajecten te verkrijgen, de locatie van de haltes te vinden en audiogidsen te beluisteren op een mobiel apparaat en te genieten van autonome wandelingen om de stad verder te ontdekken.

Op welke tijdstippen vinden de rondritten plaats? Hoe vaak stoppen de bussen aan de haltes?

Alle informatie over de tijdstippen en frequentie wordt regelmatig bijgewerkt op de daartoe bestemde pagina's. 

Zijn de bussen toegankelijk voor rolstoelgebruikers?

Alle bussen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en zijn uitgerust met elektrische oprijplaten die door de bestuurders worden bediend. De oprijplaten bevinden zich aan de dubbele deuren in het midden van de bus. We raden aan om de bestuurder te verwittigen zodat hij de oprijplaat kan activeren en u eventueel verder kan helpen.

Zijn de rondritten kindvriendelijk?

Bij Tootbus worden kinderen en volwassen op dezelfde manier verwelkomd. Kinderen beschikken over hun eigen aangepaste audiogidsen. We zullen ervoor zorgen dat het een leuke ervaring is om de stad te ontdekken en dat ze allles met een wonderlijke blik  in zich kunnen opnemen. Onze missie: een onvergetelijke ervaring bieden aan jong en oud.

Hoe kan ik Tootbus-bussen herkennen?

Onze bussen zijn milieuvriendelijk en zijn te herkennen aan hun originele kleuren

Wat is toegestaan aan boord?

Uw veiligheid is onze prioriteit. Daarom is het dragen van de gordel verplicht (Parijs/Brussel) tijdens de rit.

Om gevaarlijke situaties te vermijden, vragen we vriendelijk om tijdens de rondrit te blijven zitten en uw persoonlijke spullen bij u te houden (bagage, kinderwagen, ...).

Om ervoor te zorgen dat onze bussen schoon en comfortabel blijven, is eten aan boord verboden.

Dieren (kleine dieren en blindengeleidehonden) zijn toegestaan. Dieren moeten op uw schoot zitten, met uitzondering van blindengeleidehonden.

Houd er ook rekening mee dat roken aan boord van onze bussen is verboden.

Ik wil een wandeling maken om de stad te verkennen.

Met onze flexibele hop-on hop-off trajecten kunt u aan eender welke bushalte afstappen. We willen dat u de stad optimaal ontdekt. Daarom eindigen onze diensten niet op het ogenblik dat u afstapt. Door onze app te downloaden, krijgt u toegang tot onze leuke autonome wandeltochten, zodat u elk hoekje van de stad kunt verkennen!

Hoe kan ik de bushaltes vinden en herkennen?

Download de Tootbus-app en laat u leiden door de realtime geolocatie.

De lijst met onze haltes vind je hieronder: 
Blauwe route: 

  1. Gare centrale: 54 boulevard de l'impératrice
  2. Rogier: Avenue du Boulevard 15-17 
  3. Parvis de Laeken: Avenue du Parc Royal 1
  4. Serres Royales: en face des serres royales, avenue du Parc royal 
  5. Atomium: Boulevard du Centenaire 
  6. Maison Magritte: vers le cimetière de Jette, Boulevard de Smet de Naeyer (N291)
  7. Basilique: Parc Elisabeth, devant la Basilique 
  8. Tour & Taxis: Boulevard Léopold II, au niveau du canal 
  9. Dansaert / MIMA: Rue Antoine Dansaert 90 
  10. Bourse / Saint Géry: Rue Van Artevelde 5 
  11. Marolles / Flea Market: Rue Haute 26 
  12. Manneken Pis: Rue du Lombard 26


Rode route: 
  1. Gare centrale: Rue de Loxum 6
  2. Place Royale: Rue Montagne de la Cour 3
  3. Sablon: Rue de la Régence, face à l'église des Sablons
  4. Louise / Palais de Justice: Rue des 4 Bras 13
  5. Art Nouveau / Horta: Rue du Tabellion 14
  6. Abbaye de la Cambre: Square de la Croix Rouge 33
  7. Flagey: Place Flagey 
  8. Luxembourg: Place du Luxembourg 4-6
  9. Parc Léopold: Rue Belliard (face à l'entrée du Parc)
  10. Cinquantenaire: Avenue des Nerviens 135
  11. Schuman: Schuman, devant la Commission Européenne
  12. Place Royale: Rue Montagne de la Cour 2 

Kunt u niet vinden wat u zoekt?

Als u nog steeds onbeantwoorde vragen heeft, nog steeds onbeantwoorde vragen heeft, neem dan contact op met onze klantenservice. Ons team zal u graag helpen.